01 d’agost 2008

GUNUNG BROMO 2.395M + G. WIDODAREN 2.614M

La zona del Bromo es una de les zones mes turistiques de Java (i potser d'Indonesia). Fins aqui hi arriben gran quantitat de turistes, ja sigui amb transport public com en tours des d'altres punts de Java buscant l'experiencia d'una sortida de sol sobre volcans fumejants.

Tota la zona esta inclosa dins el Parc Nacional del Tengger-Semeru. El Tengger es un antic volca amb una caldera de mes de 14km de diametre que conte en el seu interior volcans mes joves i actius com el Bromo, Balok i Widodaren.

Caldera del Tengger, amb el Bromo (esquerra fumejant), Balok (dreta) i el Widodaren al fons

Just al sud, a pocs quilometres de distancia del Bromo s'eleva el Semeru (3.670m) el pic mes alt de Java. El Semeru esta actiu i amb una frequencia compresa entre 20-40min. explota expulsant del seu crater una fumarola de cendres i gasos. Tot i aixi es pot pujar al seu cim, i aquesta era nostra intencio quan vam arribar a Cemoro Lawang, darrera poblacio abans del Bromo. Malauradament una activitat superior a la normal ha fet que ara per ara l'ascensio al cim estigui tancada. Esperem que en les properes setmanes s'obri per intentar acostar-nos-hi de nou per fer aquesta ascensio.

Tot i els canvis sobtats de plans a la que ens vam veure implicats en no poder pujar el Semero, vam poder aprofitar l'estada per la zona per a un dia de muntanya. No hi ha molts llocs on un pugui fer una excursio donant la volta a un crater fumejant amb dos volcans actius mes sobre l'horitzo.

ACCES

El punt de partida es la poblacio de Cemoro Lawang on s'hi arriba amb transport public des de Probolingo (bemo, 20.000rp) ciutat que es troba a un parell d'hores de Surabaya i amb la que esta connectada amb frequents autobusos.

Cemoro Lawang es una poblacio avocada al turisme, tot i aixi, hi ha pocs hotels. S'hi pot trobar restaurants i botigues on comprar provisions.

Mapa del Bromo i Bromo-Semeru (amb ruta d'ascensio)

ASCENSIO

Poca gent s'acosta al Bromo a peu tot i la curta distancia a la que es troba de Cemoro Lawang. La gran majoria utilitza els serveis de jeep (10-21euros) que els porten primer a veure la sortida de sol des de G. Penanjakan i despres els acosten fins el bromo. Sortint a caminar cap a les 4:30-5h de la matinada (encara de nit) s'eviten els jeeps i la calor posterior sobre la caldera del Tengger (a la nit la temperatura baixa a 5-10 graus)

1. Cemoro Lawang (2.250m)- mirador del Bromo (2.300m. 1h): es comenca perdent uns 100m de desnivell per baixar fins a la caldera. D'alli seguir la polsegosa pista utilitzada per motos i cavalls fins al peu del Bromo, on hi ha una escala que duu fins al crater del Bromo.
  2. Mirador Bromo-Cim del Bromo (2.395m, 30min). Un cop al mirador (2.300m), el punt mes alt del Bromo es troba just a l'altre costat de crater. Hi ha dues puntes que segons l'altimetre donen la mateixa alcada. Segons em van comentar a l'oficina del parc, el cim es la primera punta sortint des del mirador del Bromo a l'esquerra (nord) tot resseguint el crater per un cami evident.
  3. Cim del Bromo 2.392m-Cim del Widodaren (2.614m, 1h). Continuem donant la volta al crater del Bromo. Just des de la segona punta del Bromo, surt un cami que ressegueix tota l'estona una facil carena que porta directe al cim mes alt dels que es troben dintre la caldera del Tengger. Des del cim es poden veure tres volcans fumejant: el Bromo, el Semeru 3.670m i el Welirang 3.200m al NO. el Widodaren es el cim mes alt dels compresos dins la caldera del Tengger, tot i que hi ha cims mes alts al crater del Tengger.
  4. TORNADA: es segueix de tornada el cami fins al Bromo, des d'on s'acaba de donar el tomb al crater per a baixar de nou a la caldera del Tengger des del mirador del Bromo.

Des dels peus de Bromo, es pot tambe pujar el Balok 2.440m. Un cami surt des de redera de les ruines d'uns lavabos. El cami es dret i polsegos.

Semeru abans i despres d'una de les seves frequents explosions